Janneke van Schijndel

De naam van mijn adviesbureau, Kappa Kwaliteit. Eind 2017 was het tijd voor een nieuwe stap. Tijdens een droomreis aan de andere kant van de wereld besluit ik dat het tijd is voor Kappa Kwaliteit, mijn eigen adviesbureau. Gewoon omdat ik leergierig ben en nieuwsgierig naar de gehele levensmiddelenindustrie. Ik wil niet in één tak blijven hangen, je bent immers nooit te oud om te leren. Met mijn eigen adviesbureau wil ik organisaties graag projectmatig helpen te veranderen en verbeteren. Ik kan vanuit mijn ervaring binnen de voedingsmiddelentechnologie processen optimaliseren en structuren opzetten waardoor de uitvoerende mensen in hun kracht staan en voor mijn opdrachtgevers verbeteringen realiseren op het gebied van kwaliteit in de breedste zin van het woord.

Levensmiddelentechnoloog - kwaliteit maak je samen

Al sinds 2004 ben ik als voedingsmiddelentechnoloog werkzaam in de voedingsmiddelenindustrie. Ik ben na mijn studie met stages bij Unilever in Nederland, Nestle in Indonesië en FrieslandCampina in Duitsland aan de slag gegaan als projectmedewerker bij één van de industriële bakkerijen van Bakkersland. Mijn ontwikkeling ging in sneltreinvaart en met binnen een jaar schop ik het tot kwaliteitsmanager van de toen spiksplinter nieuwe hightech bakkerij van Bakkersland waar we zuurstofarmverpakt afbakbrood produceren voor een keur aan (inter)nationale klanten. In deze vroege periode van mijn carrière ben ik er van overtuigd geraakt dat kwaliteitsmanagement veel breder is dan de projecten van een kwaliteitsteam.

Kwaliteitsmanagement omvat in mijn ogen de optimalisatie van nagenoeg alle processen binnen een organisatie; die van de productie, maar ook bijvoorbeeld die van de verpakking, de inkoop van de juiste ingrediënten, de afhandeling van eventuele klachten, het altijd weer opnieuw implementeren van verbeteringen op basis van technologische ontwikkelingen en voortschrijdend inzicht, enzovoort. ‘Kwaliteit’ leveren is voldoen aan alle geschreven en ongeschreven wensen en eisen van de klant en de consument. Natuurlijk begint dit bij productkwaliteit en de voedselveiligheid kan al helemaal nooit ter discussie staan. Maar ‘kwaliteit’ gaat veel verder dan dat en deze kwaliteit wordt geleverd door alle medewerkers van een bedrijf samen. Het hart van ieder kwaliteitsproces ligt dan ook bij deze medewerkers. Zo heeft in mijn eerste baan als kwaliteitsmanager bij Bakkersland het werken met en coachen van operators haar vruchten afgeworpen tot een gedragen kwaliteitsbesef en -betrokkenheid en eigen verantwoordelijkheid op de werkvloer.

 

Na 7 jaar in de bakkerswereld stapte ik over naar het bier en start bij Bavaria als Quality engineer in een groeiend kwaliteitsteam. Na primair aan de slag te zijn gegaan met hygiëne, reinigingsprotocollen en Cleaning-In-Place (CIP)-validaties, verbreed ik ook hier mijn kennis. Ik laat zien dat kwaliteit niet lastig is en juist een toegevoegde waarde is aan procesoptimalisatie en borging van productkwaliteit. Ik verzamel kennis op het gebied van bierbrouwprocessen en brouwtechnologie die ik aanvul met de Q van Quality en ook met de E van Environment, de S van Safety en de H van Health waardoor ik vanaf 2016 als QESH-manager samen met mijn team verantwoordelijk ben voor de volledige veiligheid en kwaliteit in de brouwerij, de bottelarij en het warehouse. Op het gebied van veiligheid ondersteunen we ook het distributie centrum van Horeca Bavaria. De menselijke factor wordt met het jaar belangrijker binnen mijn werkveld. Natuurlijk is mijn procestechnologische basis uitstekend, maar in deze tijd heb ik mij meer en meer tot People manager ontwikkeld. Ik heb geleerd mijn team in haar kracht te zetten door persoonlijke coaching en zelfontplooiing. De teamleden, of eigenlijk alle medewerkers, zijn mede-eigenaar van het kwaliteitsproces. Als manager ben ik liever niet onmisbaar en pas echt tevreden als mijn team alles volledig zonder mij kan. En dan is het ook voor mij tijd voor een nieuwe stap.